Домашні завдання

Завдання за підручником: Заболотний О.В. Заболотний В.В Укр.. мова.101 кл.- к.: Генеза, 2012

№ 1
Опр. с. 5-8
Скласти сенкан* до поняття Батьківщина
Довідка
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1.  Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
2.  Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
3.  Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
4.  Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5.  Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
 Або ж так (формула):
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).
Зразки
1.     Мова
2.     Рідна, барвінкова.
3.     Переливається, єднає, дзвенить.
4.     Вона – єдина й найцінніша.
5.     Доля.
1. Життя.
2. Різнобарвне і багатоголосе.
3. Кличе, вчить, надихає.
4. Радісна  мить перебування на Землі.


№ 2
Опр. § 1,5,6,7
Вик. впр. 66, 74*, 78
66. І. Випишіть із поданих слів п’ять, які пишуться з літерою ґ. Правильність
виконання перевірте за словником.
(Г,Ґ)алас, (г,ґ)рунт, (г,ґ)аньба, (г,ґ)ава, (г,ґ)лухий, (г,ґ)одина, (г,ґ)удзик,
(г,ґ)риміти, (г,ґ)андж, (г,ґ)рецький, (г,ґ)ринджоли, (г,ґ)алицький,(г,ґ)іркий.
II. Поясніть відмінність у значенні, вимові й написанні слів: а) грати й ґрати; б) гулі й ґулі.
74. І. Прочитайте вголос слова, правильно їх наголошуючи. За потреби зверніться до сторінки «Культура мовлення» та поданого в додатках словничка наголосів.
Товстий, тонкий, відстояти, допізна, чотирнадцять, середина, дочка, живопис, кропива, легкий, кидати, літопис, мілкий, ненависть, нести, везти, завдання, запитання, обруч, олень, посидіти, причіп, приятель, русло, столяр, кажу, роблю.
II. Поясніть відмінність лексичного та граматичногозначеньслів, що розрізняються наголосом: тёпло - тепло, відомість - відомість, загалом - загалом, об разу- образу, верхи - верхи.
78. І. Спишіть слова, розкриваючи дужки. Поясніть, якими правилами ви керувалися. Написання яких слів можна перевірити тільки за словником?
Л(о,у)пух, г(о,у)лубка, м(е,и)ліший, пром(е,и)ніє, ос(е,и)ні, тижд(е,и)нь, хлоп(е,и)ць, шел(е,и)стить, б(е,и)р(е,и)гиня, тр(е,и)вога, бр(е,и)ніти, пш(е,и)ниця,м(е,и)лодійний, ап(е,и)льсин, м(е,и)нулий, тр(е,існування, л(е,и)вада, т(е,и)рмод(е,и)паміка, Окс(е,и)геп, степ(е,и)невий, д(е,и)ректор, ст(е,и)рати, зд(е,и)рати.
II. Перевірте правильність написання слів за допомогою орфографічного
словника.
III. З двома словами (на вибір) складіть і запишіть словосполучення.
Записати транскрипцію
Боротьба, пісня, директор, хилиться, Закарпаття, приязнь, ящик, вчишся, джміль, цвях, футбол.


№ 3
Повт. § 6
Вик. впр.81,103*
Скл. презентацію «Апостроф у запозич. словах»*
81. Запишіть іменники у формі давального відмінка. Підкресліть і поясніть
орфограми в утворених словах. Свою відповідь звірте з поданим нижче міркуванням.
Н аталка, Галька, М аринка, тваринка, сторінка, донька, донка*, сопілка,
хм аринка, скринька, хатинка, лялька.
*Донка - вудка для ловіння риби з дна водоймища.
Міркуйте! У слові хатинці м’який знак не пишемо, бо його немає і в слові
хатинка, а в слові скриньці м ’який знак пишемо, бо у слові скринька він є.
103. Фонетичний тренажер. Доберіть звуки, а потім з ними 5-10 слів, за допомогою яких можна описати в художньому стилі: а) літній ранок; б) листопад; в) завірюху; г) весняний грім.

№ 4
Вик. впр.128, 129 (письмово)
Скласти словничок «Правопис слів із чергування голосних і приголосних звуків»

№ 5
Зробити фонет. аналіз слів
65 .І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки і розкриваючи дужки.
1. У вільний час зимою порівнюючи таємниці природи із законами математики я насмілююсь (з,с)подіватися що знайшов основу дивної науки
(Р. Декарт). 2. І сте(ж,ш)ка т(е,и)кла від криниці в оселю де сміх кр(е,и)й-
дяний від(з,дз)еркалила стеля де лунко бурульки цвіли на ш нурку і
тихо сиділа сова на даш ку (П. М овчан). 3. Мене спинила біла піна гречки,
ле(г,х)ка і запаш на неначе (з,с)бита крильми в(е,и)селих бджіл (Д. Білоус).
4. Ой з(о,у)зуле з(о,у)зуленько нащо ж ти кувала! (Т. Шевченко). 5. Вечір
зіркою в небі повис і ро(з,с)сипав свої бри(з,с)ки на тремтливі л(е,и)сточки
беріз... І здає(тьс,ц)я що плачуть бері(з,с)ки (В. Сосюра). 6. Якщ о прямі
перетинаються то вони (не)збігаються і не є паралельними (З підручника).
II. Підкресліть слова, у яких простежується розбіжність між вимовою і написанням. Поясніть вимову цих слів відповідно до орфоепічних норм. За потреби скористайтеся орфоепічним словником.


№ 6
Опр. § 8,9
Вик. впр.127 (5-9)
127.І. Орфографічний тренажер. Утворіть і запишіть від поданих слів нові за допомогою вказаних суфіксів. Підкресліть і поясніть орфограми в утворених словах.
1. -ськ-: Л уцьк, Запоріж жя, Херсон, Дрогобич, Рига, латиш .
2. -ств-: ю нак, убогий, козак, товариш, студент.
3. -ин(а)\ вінницький, Хмельницький, дніпропетровський, турецький.
4. -ичок, -ечок: вогник, верх, племінник, кош ик, мішок.
5. -ичк(а), -ечк(а): вулиця, річка, ніж ка, ручка.
6. -ов(ий), -ев(ий), -єв(ий): вітер, груш а, мовлення, алю міній, гроші,
зам ш а, борщ, матч, мальва.
7. -ин, їн: Софія, Маруся, Галя, Коля, бабуся, свекруха.
8. -инн(я), -інн(я), -єнн(я): звільнити, горіти, озброїти.
9. -ист, -іст, -изж, -ізм : пейзаж, модерн, футбол, бульдозер.
II. З двома утвореними словами (на вибір) складіть по одному реченню.


№ 7
Опр. § 1- 3
Вик. впр. 22*, 25
Скласт пам’ятку «Шкідливі звички під час спілкування»*
22. І. Спишіть речення, вставляючи на місці крапок синонімічні сполучні слова який, що, котрий як засіб зв ’язку підрядних частин. Чи допомогла вам варіативність сполучних засобів уникнути однотипності й урізноманітнити мовлення?
Зайш ов до історичного музею, дивився на речі, ... якимсь чином не
згоріли в часі, на зброю, ... якимсь чином не зарж авіла, на книги, ...
випускалися бозна-як давно і ... горталися впродовж сторіч новими й
новими людьми, ... ш укали в них загадки вічного (За В. Шевчуком).
Іl. Накресліть схему речення, визначте його вид. Підкресліть вставлені вами слова як члени речення.
25. І. З ’ясуйте лексичні значення слів, які записані першими в кожному синонімічному ряді. Визначте, яке з наведених слів синонімічного ряду буде точнішим, доцільнішим, найбільш придатним у тому чи іншому конкретному випадку. За потреби скористайтеся тлумачним словником або словником синонімів.
Авторитет - повага, пош ана, престиж , вага.
Аргумент - доказ, підстава, обґрунтування, мотив.
Дефект - помилка, прорахунок, хиба, вада.
Ремонтувати - лагодити, налагодж увати, виправляти, відновлювати.
Чітки й - ясний, очевидний, недвозначний, однозначний.
Екстрений - негайний, спіш ний, терміновий, надзвичайний,
невідкладний.
Енергійний - ріш учий, наполегливий, активний, працьовитий.
Основний - головний, най важ ливіш ий, най актуальн іш ий, першочерговий.
Стимул - причина, поштовх, руш ійна сила, імпульс.
II. Складіть і запишіть речення з кожним словом одного з синонімічних рядів (на вибір).


 № 8
Повт. §8,9
Вик. впр.119
119. І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте пунктограми. Накресліть схему першого речення.
1. Ми ніколи не станемо матем атикам и навіть знаючи напам’ять усі
чуж і доведення якщ о наш розум не здатний самостійно розв’язувати
проблеми (Р. Декарт ). 2. Мої сліди змиває сірий дощ їх обриси травою
заростають (Н. Кир'ян). 3. Об стеж ку вдарилось тверду і розкололось до
зернини останнє яблуко в саду (Л. Талалай). 4. Маленький хлопчик
молоко несе у білому бляш аному бідоні а надвечір’я сторожко пасе
натомлені жнивам и сиві коні (Т . Я ковенко). 5. Обличчя натхненно розшарілось і освітившись якимись новими думками стало мовби тоншим
інтелектуальнішим багатшим (О. Гончар). 6. Дозволь мені мій вечоровий
світе упасти зерном в рідній стороні (В. Стус).
II. Розберіть виділені словаза будовою. Доберіть до кожного по 2-3 спільнокореневих.
Зробити словотвірний аналіз
Безхмарний, маляр, шахтар, різнобарвний, уклінно, лікарняний, листопад, різнобарвний, записник, записник, сонцесяйний, приморський, підфарбований, чорноморський, СТО, наказувати, міждержавний.


№ 9
Опр. с. 175-176, 179
Вик. впр. 305*
 305. І. Складіть і запишіть план виступу на одну з поданих суспільно-політичних тем (на вибір): «Щаслива сім’я», «Здоров'я нації - багатство держави», «Міцна економіка - міцна держава», «Гордість держави».
II. За складеним планом підготуйте усний виступ публіцистичного характеру та виголосіть його перед однокласниками Скористайтеся поданими нижче пам'ятками.
III. Прослухайте виступи однокласників, укажіть на позитивні сторони робіт.
1. Продум айте тем у виступу, визначте основну дум ку.
2. Визначте адресата висловлю вання.
3. З ’ясуй те для себе мету виступу: поінф орм увати сл ухач ів про щось
чи переконати їх у чомусь.
4. Доберіть м атеріал, з яким ви зби раєтеся виступити.
5. С кладіть план і відповідно до нього си стем ати зуй те матеріал.
6. П родум айте, які мовні засоби ви використаєте.
7. П ерекаж іть усно текст виступу вдома.
• Не будуй те надто довгих речень.
• Не говоріть безособово, не зл овж и вайте третьою особою однини і
множини .
• Не переван тажуйте виступ абстрактним и поняттями і числами.
Пам'ятки
Як підготувати виступ
Поради виступаючому

№ 10
Опр. с. 166
Вик. впр.288
288. Складіть і запишіть невеликий діалог (телефонну розмову) між учнями на одну з тем: «Що сьогодні було на уроці алгебри?», «Завтра замість ге ографії буде хімія», «З наступного тижня розпочнеться підготовка до змагань з легкої атлетики».


№ 11
Опр. с. 175-176, 179
Проект
Проведіть у класі спільно з батьками в еч ір -д и с п у т на одну з поданих тем: а) «Коли людина стає дорослою?»; б) «Чи потрібно завж ди говорити правду?»; в) «Що важливіше: ким бути чи яким бути?».
Поділіться на дві групи: батьки і діти. Підготуйте виступ, у якому чітко ви-
словіть свою точку зору. На початку виступу, скориставш ись довідниковою
літературою , д а й те визначення ключовим поняттям, про які ви будете го ворити (наприкл ад, дорослість, правда, брехня тощо).
Доберіть аргум енти (докази) з художньої літератури, життєвого досвіду,
історії, за допомогою яких ви могли б підсилити та довести власну точку
зору чи спростувати точку зору опонентів. Продумайте зазд алегідь короткий виступ, який ви могли б виголосити наприкінці зустрічі.


№ 12
Вик. впр.128, 131*
Скласти словничок «Правопис с суфіксів»*
128. Випишіть спочатку іменники, у яких пропущено букву е(є), а потім ті, у яких пропущено букву и. Поясніть орфограми.
Сон..чко, дон..чка, кон..чок, поневолення, міш .чок, лож ..чка, кра..чок, кринич .ка, озброєння, мар..во, пал..во, травич.чк а, напруження,
павут..ння, перевез..пня, міс..во, мороз..во, плет..во, книж ..чка, літ..чко,
вул..чка, пал.лка, річ..чка, мережево.
131. Складіть і запишіть твір-мініатюру про: а) ваш населений пункт та істо- Грію його назви; б) пам'ятку історії та культури вашого краю; 3) річку (озеро,парк, урочище, гори тощо) вашої місцевості та історію її назви.
Використайте в тексті спільнокореневі слова як засіб зв'язку речень та слова з орфограмами в значущих частинах слова. Підкресліть і поясніть ці орфограми.

№ 13
Написати діалог «Підготовка до різдвяних свят»

№ 14
Опр. §10,11
Вик. впр. 162, 163
162. І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки та розкриваючи дужки. Підкресліть авторські неологізми й поясніть, як вони впливають на стилістичне забарвлення речень. З якою метою автори творять нові слова?
1. Є люди що мало чим цікавляться я їх дрібнодухами чи й зовсім
пустодухами називаю (О. Гончар). 2. Зб(е,и)рають світлі золоті меди
веселокрилі та прозорі бджоли (М. Рильський). 3. Гойдання лип гуде зо-
лотокаре соснова жалощ урочистість глиць і пр(е,и)смеркові ро(з,с)сипи
суниць і в погарі (з,с)почилі крутояри (В. Стус). 4. Вже небо не біжить
тим синьо(білим) бігом в своєму зорехмарному ряду (М. Вінграновський).
5. Під хустину круг чола косу обвила чорнобрів’ям ворухнула оком
пов(е,и)ла (А. М алиш ко). 6. А х друже м ій то гуси потягли! (3,С)початку
захопили чвертку неба а потім половину а вже д ал і весь небовид і синій
виднокіл і небодаль і зорі повечірні під крила д икі молоді й напругі в
полон весняний (А. М алиш ко).
II. Укажіть власне українські слова.
Зверніть ув агу ! Д ля надання мовленню урочистого, піднесеного забарвлення можуть використовуватися старослов’янізм и та власне у країнські слова.
163. Складіть мініатюру на одну з тем: «Преславний Київ». «Золотоверхий
собор», «Богом дана земля», - використавши старослов’янізми та власне
українські слова. Простежте, чи надають ці слова вашому тексту урочисто-
піднесеного відтінку в ставленні до описуваних явищ. За потреби скористайтеся старослов’янізмами з довідки.
Д о відка . Милосердіє, вознести, возлагати, предковічний, благословенний,
велелюдний, возвеличити, зловіщ ий, страж дати, преславний,
Скласти словничок спец. лексики*


№ 15
Опр. с. 157
Виписати тези статті професійного спрямування.

№ 16
Повтор. §10,11
Вик. впр.169
169. Дайте визначення термінів та уведіть їх до складу речень.
Виробнича потужність, фінансовий звіт, технологія управління, планування,
вантажообіг, надзвичайний стан, командний пресинг.

№ 17
Опр. §12
Вик. впр.188
188. Згрупуйте подані слова в синонімічні ряди. Поясніть, у чому полягає відмінність
лексичних значень синонімів. Обґрунтуйте можливість використання
їх у ділових паперах.
Погоджуватися, радити, референдум, контакти, форум, повідомляти,
рекомендувати, давати пораду, конференція, всенародне опитування,
взаємини, збори, давати згоду, нарада, віче, плебісцит, доводити до відома.
Підготувати  презентацію  «Роль фразеологізмів у нашому мовленні»

№ 18
Повт. §10-12
Вик. впр.177, 178
177. Спишіть речення, добираючи з дужок потрібне слово. Обґрунтуйте свій вибір. За потреби скористайтеся словником паронімів.
1. Мій батько завідував лабораторією в (дослідному, дослідницькому)
інституті. 2. У місті проведено навчання населення дій в умовах надзвичайних ситуацій мирного та (воєнного, військового) часу. 3. (Громадянські, громадські) права - основа конституційно-правового статусу
гром адянина держ ави. 4. Давно помічено зв’язок м іж стресом і різними
(сердешними, серцевими) захворю ваннями. 5. Д ля проведення виборів до
Верховної Ради України створюються (виборні, виборчі) комісії. 6. Завтра
в Києві на дорогах (ожеледь, ожеледиця).
178. Виконайте завдання одного з поданих варіантів.
Варіант А. Підготуйте усну розповідь про те, якою професією ви хотіли б
оволодіти, коли закінчите школу (ліцей, гімназію). Чому саме цією, а не іншою? Чим вона вас приваблює? У тексті розповіді використайте професійнулексику.
Варіант Б. Підготуйте усну розповідь про екскурсію на підприємство, використавши професійнулексику.

19
Підготуйте презентацію «Успіхи української  діаспори»
Відедагуйте речення: 
1. З цього приводу я б хотів добавити ще кілька слів. 
2. Стаття складається з трьох строчок. 
3. Все це дуже добре викладено на бумазі, а в житті все не так. 
4. Я теж притримуюсь такої думки. 
5. Починаючи сьогодні програму, мені подумалось, що ми все ж не все зробили, аби поліпшити ситуацію. 
6. У прошлому році закупили 10 т сировини, а цього року закупаемо усе на ринку 

№ 20
Опр. § 13,14
Вик. впр.208,211*
208. Перекладіть українською мовою і запиш іть Порівняйте родові властивості іменників у російській та українській мовах.
Счастливая жизнь , насыщенный пар, острая боль, густая пыль, золотая
россыпь, высшая ступень развития, далекая Сибирь, государственная
перепись, предварительная запись, настенная живопись, балконная
дверь, сильная накипь, предупреждающая надпись, почтовый
адрес, горькая полынь, фальшивая подпись, научная степень, детский
шампунь, железнодорож ный путь, украинская степь, красная сыпь.
211. І. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте написання
1. Роблю байдужу міну, роздивляю наче будинки , але бачу тільки
блакитний вуаль... (М. Коцюбинський). 2. Піч і стіни (до)половини викладені бездоганною (сніж но)білою кахлею (І. Вільде). 3. У далеком у
південном у краю живе птаха пелікан: не дуже(то) вона велика, бай не
мала вона (С. Яричевський). 4. Від тих слів у мозку Олександри Вікенті-
ївни сталася спазм а - теща навіть (не)знала, що відповісти на подібну
зухвалість (В. Дарда). 5. Пригадувалася доля каравани, що, томлена
спрагою і пражена сонцем, побачить оазу перед собою ... (Б. Лепкий).
6. Прикре враж ення у мене від тії санаторії (Леся Українки). 7. Артемон
так щось сказав і так чогось (не)домовив, що Ярину почав лихоманити
дрож (М . Стельмах).

II. Підкресліть іменники, до яких можна дібрати варіантні родові форми Укажіть їхні стилістичні особливості. Визначте відповідність родової характеристики підкреслених та дібраних вами іменників сучасним нормам української літературної мови.

Комментариев нет:

Отправить комментарий